Thursday 21 April 2016

Magnesium

Magnesium merupakan mineral penting yang diperlukan untuk fungsi normal berbagai organ dan sistem tubuh termasuk rangka, jantung, dan saraf.
Makanan yang diambil kadang-kadang tidak menyediakan secukupnya magnesium untuk keperluan harian tubuh.

Kita dapat meningkatkan pengambilan magnesium dan melindungi kesihatan dengan mengamalkan supplement magnesium

Pentingnya Supplement Magnesium
Ramai orang yang tidak mendapatkan jumlah magnesium harian yang disyorkan dalam diet mereka.
Meskipun kekurangan ini tidak cukup parah untuk menyebabkan gejala tertentu,  jumlah magnesium yang tidak memadai dalam makanan dapat memengaruhi kesihatan dan meningkatkan risiko terkena penyakit jantung dan osteoporosis.

Fungsi Magnesium
Magnesium penting untuk meningkatkan metabolisme dalam tubuh. Magnesium membantu tubuh memecah dan menggunakan karbohidrat, lemak, protein, serta beberapa mineral termasuk kalsium dan zink
Magnesium merilekskan pembuluh darah dan membantu menurunkan tekanan darah. Magnesium dapat membantu mencegah aritmia (irama jantung abnormal) dan mengurangi timbulnya migrain.
Magnesium sangat penting untuk kesihatan tulang, sehingga defisiensi magnesium dapat menyebabkan osteoporosis. Magnesium juga penting untuk fungsi otot. Kadar magnesium yang tidak mencukupi bisa menyebabkan kram otot.

Sumber & Jenis Suplemen Magnesium
Magnesium terdapat di dalam sayuran berdaun hijau, kacang-kacangan, dan biji-bijian, tetapi hanya sekitar sepertiga magnesium dari diet yang dapat diserap oleh tubuh.
Magnesium juga dapat ditemukan dalam berbagai bentuk suplemen diet, termasuk magnesium oksida dan magnesium sitrat.
Magnesium oksida hanya dapat diserap oleh tubuh sekitar 35-40 persen. Sedangkan magnesium sitrat lebih mudah diserap tubuh dibanding magnesium oksida.




Idayani Ahmad Omar
+60 17 446 6355 (PM & Whatsapp Only)
idayaniz355@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Blogger TemplatesMy Blogger TricksAll Blogger Tricks
Blogger Widget